Jag finns numer på

http://calle.stenhall.com

men denna blogg finns kvar av historiska skäl.

2008-11-30

Onsala-Stenhall

Det blev en sen natt i lördags. Hamnade i säng nån gång efter tre, så det var på något darriga ben som jag kom ur sängen vid halv nio tiden. Slarvade i mig en liten frukost bestående av rökt sidfläsk och en trea vispgrädde. Fullde kistan rätt bra.

Efter lite väskpackande pussades familjen adjö och jag gav mig ut på vägarna.

Dagens ultrapass skulle enligt planerna gå från Köpstaden, Onsala hem till Stenhall, Örby, via Sätila.


View Larger Map


Sprang smuttvägen från Köpstaden till Ponderosa och fortsatte med en plötsligt väldigt grinig mage mot Kungsbacka.

Magen blev akut värre och värre och värre så här vid Beda Hallbergs väg ska man inte promenera barfota i dungen bakom hållplatsen på ett tag.

Strax gick det alltså lite lättare att ta sig framåt och det dröjde inte länge innan jag kunde fylla på vatten vid Hydro i Kungsbacka (ca 13 km). Nästa etapp gick utan komplikationer på gamla Varbergsvägen och vidare upp och förbi Fjärås kyrka (ca 20 km). Cykelvägen mot Fjärås leder över en fin gammal stenbro.


Väl framme i Fjärås (som är svårt att bräcka;-) visade skylten Sätila 20, så det var bara att följa den stundom krokiga vägen. Kurvorna är luriga så det gällde att hålla sig alert. Lite synd att man inte ser så mycket av Lygnern. Bara nått enstaka ställe med lite utsikt över vattnet. I övrigt en rätt okej springväg.

Tempot till Sätila var gott eftersom det drygt 40 kilometrarna tog endast lite drygt fyra timmar i anspråk. På vägen mot Hyssna hade team leader Maria och jag lite logistiska konversationen och lyckades till slut sammanstråla på Uno-X. Pojkarna hade blivit lovade glass och brydde sig föga om sin långspringade pappa, men att träffa Teamet är alltid positivt och jag kunde fortsätta i rätt schysst tempo.

De sista 25 kilometrarna gick dock lite tyngre. Märkte av det höga tempot jag höll initialt och att det blev lite för sent igår. Mörkret kom och i slutet var det ficklampa fram. Knatade på och kom hem på tiden 07:37:06 h och sträckan visade sig vara ca 65.9 km.

Det blev alltså ett personligt rekord på sträckan där jag slog min gamla tid med cirkus 01:30 på en något lägre sträcka. Nöjd och slut kapsejsade jag på grusplan en stund innan jag tog mig i kragen och kunde hasa mig in i huset.

/Ultra-Calle

No comments: