Jag finns numer på

http://calle.stenhall.com

men denna blogg finns kvar av historiska skäl.

2009-12-27

Veckorapport 4

Rapport för vecka 4 i Projekt GAX TransScania.

Detaljer kan återfinnas i min kalender på Funbeat som är åtkomlig för alla.

Summering:
  • Löpning: 34 km.
  • Styrka: 2 pass
  • Plyometrik: 1 pass
  • Tvärträning: ingen.
  • Sjukdom: Fortsatt lite vesen i halsen under julhelgen.
På grund av känningen i halsen har jag tagit det rätt lugnt denna vecka.

Efter att ha vant mig vid kylan har det nu blivit varmare och isigare och därmed kyligare och halkigare. Har fått en lång men ytlig reva under högerfoten, men den utgör inget större hinder för framfarten och borde snart vara helt läkt.

Om man kollar på mina mål ser man att jag ligger lite efter. Det är helt enligt plan att ta det lite lugnt i början. Räknar med att komma i fas om några månader och förbi mot slutet.




Med rådande väderlek är det rätt motigt att ge sig ut i mörkret, blötan och kylan, men det slår aldrig fel - efter en stunds kubbande kommer löplusten som av ett trollslag och ett underbart tillstånd av evighet infinner sig.

Jag springer ofta samma lilla runda hemmavid men med bara fötter är upplevelsen olika nästan varje gång. Underlaget känns helt olika beroende på temperatur och nederbörd, men även ljuset påverkar upplevelsen. I mörkret blir det svårt att se marken och man måste vara oerhört lättfotad för att undvika otrevligheter. När kylan biter i blir allt hårt, leran som tidigare varit mjuk blir sylvass, gruset blir oomkullrunkeligt orörligt och tårna blir extra känsliga för stötar.

När det ligger några få centimeter med nyfallen mjuk spårsnö är det som att trippa omkring på en mjuk madrass av kall ull som dämpar varje steg och ger ett skönt fäste - då tar man gärna en liten bonussväng innan man trippar hem till värmen, familjen och duschen.

- Spring!
/UltraCalle

No comments: