Jag finns numer på

http://calle.stenhall.com

men denna blogg finns kvar av historiska skäl.

2011-02-01

Rå Epok i Lund

I lördagskväll befann jag mig i Skåne, närmare bestämt i studentstaden Lund och när hungern gjorde sig påmind gav jag mig ut på jakt efter grottmansmat.

Gata upp och gata ner smög jag utan att hitta något ätbart. Pizza, pasta och sallad fanns det i överflöd men för en grottman är frömjöl och gräs inget alternativ. De stadsduvor jag mötte var för snabba att fånga med bara händer och jag kunde inte riktigt med att rycka en katt ur ägarens koppel. Jag trodde jag skulle få svälta.

Men rätt som det var stod jag framför en skylt med orden Rå Epok och läste menyn. Sashimi? En stor sashimi... Hmm. Rå fisk utan det förhatliga riset. Kanske det kan vara något. Jag chansar.

Den chansningen ledde till en kulinarisk upplevelse utöver det normala. Som ni kan se på bilden fick jag en tallrik med tre sorters icke rödlistad svensk fisk (röding, kolja och torsk?), några fina pilleräker, wasabi, ingefära, och sjögräs.


Detta var banne mig det fräshaste, läckraste och godaste jag ätit i mannaminne. Fisken var av yppersta kvalité och bara smälte i munnen. Delikat.

Restaurangen är ganska enkel och ödmjuk men har ett hjärta och feeling som är oslagbar.

Rå Epok får betyget tre tummar upp av två möjliga och ett stort stort tack från undertecknad.

- Ät!
/Calle

No comments: