Jag finns numer på

http://calle.stenhall.com

men denna blogg finns kvar av historiska skäl.

2009-09-01

Varning för LCHF

Jag har nu ätit enligt LCHF-metoden (jägarkost) i ett och ett halvt år och måste komma med ett varningens ord:

LCHF och träning är en jättedum kombination!!!

Det är säkert helt livsfarligt att inte äta kolhydrater, speciellt de essensiella kolhydraterna som finns i... kanske pasta, potatis, ris, soja, majs, morötter och andra förmodliga nyttigheter.

Av kött blir du köttigt och av fett blir du fettig, så håll dig till kolhydraterna så blir du söt.


LCHF har bland annat drabbat mig på följande sätt:
  • Har helt sluta fisa. Nu kan jag aldrig skojja till det med en lite fjärt.
  • Har tappat bort 12 kg fett som jag hade under huden. Hur mycket fett jag än äter så får jag inte tillbaka det.
  • Har ökat löpträningen till mer än det dubbla, jag får helt enkelt börja jobba halvtid.
  • Efter att ha sprungit i fyra timmar ökade jag farten och sprang i två timmar till. Sprang bort hela kvällen. [6-timmars]
  • Orkar bara hålla mig i rörelse i 24 timmar och hann bara 12.8 mil. [GAX 100]
  • Kan bara springa i fem timmar utan att äta. [Kurirleden]
  • Piggheten gör att jag inte sover lika mycket som innan, å det är ju så skönt att sova.
  • Återhämtning efter långa löppass går snabbare så kan i bästa fall bara få en vilodag innan jag måste springa igen.
  • Jag får äta sånt jag gillar mest - bacon, köttfärs, ägg, grädde, smör, stek, you name it - får ångest av att välja bland godsakerna.
  • Känner inte igen mig själv - vad var det för slimmad och muskulös man i spegeln på gymmet?

Självklart ska spannmål vara vår huvudsakliga näringskälla
--- för vi har väl näbb?


- Det är märkligt var väl anpassade vi är till vår evolution

/UltraCalle


Ps. En riktigt bra bok om träning är Frank Nilssons "I stället för doping!" D.s

26 comments:

Unknown said...

Bra talat, kan bara instämma!

Helena (misspkm) said...

I love it!!! Fasen vad bra sagt, kommer länka till detta inlägget från min blogg! Helt underbart!

Anmaja said...

Jättebra, mitt i prick!
Jag länkar också från min blogg och hit.
Anmaja

Trillian said...

HA! Väl rutet... du finns med i min blogg som en länk nu.

Joplin said...

Spot on och tack för inlägget!

Vägen från 137kilo said...

Oh nej, du har mitt djupaste deltagande. Din stackare, så grått ditt liv måste te sig nu... ;D

(Varmt grattis till ett uppenart bra kostval för dig!)
/Anna

Puma said...

hoho, du måste genast sluta!! det där låter ju livsfarligt!!! psst - du borde haft på dig en lchf-flagga på gax, jag var där och hejade på mia och staffan! och jag hade visst något gemensamt med dig också. kul att se att fler tränar på lchf! :)

/www.traningsgladje.se

Desiré said...

Klockrent inlägg!

/Dessi
www.dessi.se

hdbrainstorm.blogg.se said...

underbar blogg ruta :)

Unknown said...

Hallå där! Hur tänker du på göra på ett ultralopp? Kommer du klara dig enbart på vatten och stå över energidryck? Läste någonstans där Colting skrev att under en mara skulle man klara halva första delen på vatten och därefter energidryck resten av milen? Funderar på hur jag ska sköta Nyc maraton i höst. Tränar alltid själv med bara vatten. Hur skulle du göra?

Hälsningar Tomas

SkogsÄlvan said...

Gôtt! Upplever samma sak, ändå säger min arbetskamrat, kroppsbyggaren att man MÅSTE ha kolhydrater som bränsle... Har då jag aldrig märkt!

Conny said...

Hej! Jag har läst din blogg många gånger och jag tycker du är så inspirerande.
Jag har en fråga, jag hoppas du kan hjälpa mig.
Jag har gått ner många kilo (ca25) med olike metoder. Jag har bara några kvar. Jag började springa förra året och i maj sprang mitt första halvmara i Gtb.
Jag körde nästan 4 veckor LCHF med bara 5% kolhyd och kände mig trött på träningar. Jag kunde inte prestrera på Midnattsloppet och Tjejmilen. Nu har jag börjat att äta gröt, frukter och mera grönsaker.
Fråga: Vad tycker du? Hur lång tid ta innan kropper vänjer sig med LCHF? Tack för inspirationen!

/Coyntha

Blogg: www.coyntha.wordpress.com

Unknown said...

uffe jernis kommentar.
har "tappat" 10 kg under vår och sommar. var orolig hur orken skulle vara vid hobbyn ishockey spel. deltog i oldtimer turnering och spelade med två lag = fyra matcher i rad samma dag.
drack vatten, åt smör, ost, korv mellan matcherna. allt kändes ok. förväntad träningsvärk kom redan dagen efter - MEN - var borta dag två! DET var nog det mest överraskande! finns ett samband med lchf?

Andreas Liljedahl said...

Bra sagt! Håller med till hundra.

Unknown said...

Det var längesedan jag skrattade så länge och gott! Tusen tack för det! Dessutom håller jag med dig till sista bokstaven! Tänk att man kan må så bra av att bara titta på sig själv i spegeln. Tack också till Annica Dahlqvist som öppnade mina sinnen och ökade på min kunskap om hur kroppen verkligen fungerar. Önskar att fler får upptäcka detta!

mac said...

hahaha ja, hade inte sett denna förrän nu, men riktigt rolig läsning.

Unknown said...

Haha, klockrent. Riktigt bra skrivit!

adaniel said...

Så jädra bra skrivet. ;)

Denna finns nummera länkad hos mig på min blogg.

http://daniel-andersson.nu

Mvh
Daniel

Unknown said...

Jag upplever exact det motsatte. Trött, trög, umotiverad, lat och på milen jag sykler till jobbet varje dag är det inte mkt man har att ge... Känns som jag syklar i sirap.
Har kört rätt strikt LCHF i två veckor, äter mycket och drikker jättemycket vatten, salt tror jag också jag får nog av.
Koncentrationen är ennu semre en förut, och jag känns svamlig, typ konstant.

Calle Robertsson said...

@frydek Det kan ta lite tid att anpassa sig. För min del kunde jag köra Spinning efter tre veckor, men det tog sex veckor innan Löpningen funkade bra. Ha tålamod.
/Calle

Fru S said...

Klockrent skrivet!Jag lånar en del till min blogg om jag får :)

Hälsn.Pia/Åland

Pim said...

haha KLOCKRENT!

Ulla-Marie said...

Och tant tvärtom köper att mjöl och socker inte är särskilt bra för hälsan, men vill påminna om att vi äter mer kött än nånsin och att köttet dessutom är hisnande billigt (i påskas kostade påskskinkan/griskroppsdelen 29 kr/kg. Det är fan äckligt ... och jag som inte ens brukar svära) Bortsett från djurens lidande, är djurfabrikerna en av de största orsakerna till den globala uppvärmningen (större än hela transportsektorn inklusive flyget) och en av de främsta orsakerna till alla stora miljöproblem över huvud taget. De bidrar till att göra vår antibiotika mindre verkningsfull, förvärrar världsfattigdomen, är en grogrund för fågel- och svininfluensor och ödelägger haven. Inte särskilt smakligt, så jag vill slå ett slag för tofu, hemägg (alltså ägg från frigående höns på riktigt)... och jag tänker att många väl ändå överlever lite bönor och linser.

Ulla-Marie said...

Och för att föregå eventuella kommentarer om klädindustrin (eftersom min blogg är en klä-blogg ... och ifall nån blir upprörd ...) vill jag berätta att ca
90% av min garderob består av second hand-kläder.

Gustaf Segerström said...

Ja, LCHF är verkligen vidrigt dåligt eftersom man får så mycket energi som man inte vet vad man ska göra av med någonstans. ;-)

http://www.fettdieten.se

Slottets lilla värld said...

Inte heller djuren ska äta spannmål, alltså behöver man inte odla spannmål alls! Någonstans! Tänk va bra för miljön! Och djurens och vår hälsa!
Efter att ha börjat läsa boken Brödberoende av hjärtläkaren William Davis, kommer inte ett damm av spannmål in i mitt hus! Ever again!