Jag finns numer på

http://calle.stenhall.com

men denna blogg finns kvar av historiska skäl.

2010-09-02

Vecka 4 på Crossfit Endurance

Ja, tiden går. Nu är jag inne på min fjärde vecka enligt Crossfit Endurance så jag börjar få upp styrfart på träningen.

Upplägget funkar bra, ja till och med väldigt bra. Lite begränsande dock att inte ha egen skivstång och kettlebells, men å andra sidan börjar händerna härdas av att hantera skrovliga stenar var och varannan dag. Inga mesiga programmerar-fingrar längre utan hårda valkiga grovarbetarnävar. Man Power! Fötterna är oftast nakna så även de blir härdade.

Mat är det som gäller, animaliskt och så lite annat blaj som möjligt. Mycket färs i olika former, bullar, biffar, limpor, meatzza, en del grillat kött, kyckling och lax blir det också. Ymnigt med ägg och kilovis med smör. Lite turkisk yoghurt, grädde, lite creme-fraiche och ganska mycket ost slinker även ner. Minimalt med grönsaker, dvs endast som smaksättare i form av lök och pepparfrukt.

Kosten funkar klockrent och jag har inga planer på förändringar när det gäller den.

Nu till löpträningen. Den närmsta tiden försöker jag köra två intervallpass per vecka. Tempo-passet brukar jag ersätta med Friskis Jogg, men sista september är det slut för terminen och då ska jag försöka klämma det istället. Har fått prova massor med olika intervaller, 2x12 minuter var en rysare, men värst av de värsta är Tabata.

Tabata är döpt efter den japanske forskaren Dr Tabata och består av 8 repetitioner av 20 s på full fart och 10 s vila. Som du säkert förstår är dessa fyra minuter ingen lek utan blodigaste allvar. Första intervallen är jobbig, andra döden, sen blir det mörkt och man drömmer om att Spanska Inkvisitionen skall komma och göra lidandet behagligare genom att sätta på de spanska stövlarna så man slapp springa.

Träningen är omväxlande och kul (hmm, kanske inte rätt ord) speciellt eftersom jag kör övningarna on-sight, dvs får reda på övningarna samma dag som de ska utövas. Vill du ha dem i ICal-format så finns länken här: http://service.stenhall.com/calendar/cfe-ical.php

Jag, jag ska inte tjata ihjäl er med träningsdetaljer, vill egentilgen bara ha sagt att det går framåt och att jag fortsätter enligt plan fram till nyår.

I helgen, troligen lördag, är planen att springa Hyssnaleden. 4 mil vacker, omväxlande och backig terräng. Längtar efter att få springa en lite längre runda.

- Spring!
/Calle




2 comments:

Kalle said...

Tjena Calle!

Jag följer just crossfit.com men är sugen på att börja följa crossfitendurance.com var inne på sidan och har läst en del men är ändå inte helt med på vad som gäller ska man, hur många dagar i veckan ska man egentligen köra intervall träningar efter att man kört en WOD från antingen crossfit.com eller crossfitendurance.com

hälsn Karl

Calle Robertsson said...

Ja, det är lite lurig hur man ska göra men om jag tolkat rätt så är det så här:

WOD kör man enligt CF Endurance (eller Main Site om man vill) 4-6 gånger i veckan.

Om man bara är löpare (inte triatlet) kör man max tre löppass. 1-2 intervall och 1 tempo. Jag tror man kan välja fritt om man vill köra dem tre dagar i rad eller om man tar någon vilodag emellan. Personligen vilar jag gärna nån dag mellan passen.