Jag finns numer på

http://calle.stenhall.com

men denna blogg finns kvar av historiska skäl.

2010-04-23

Fetta stekaren

Jag vill slå ett slag för den gamla hederliga gjutjärnsstekpannan. En fantastisk tingest som bara blir bättre med åren. Precis som undertecknad.
Tackar Skeppshult för den fina bilden.

Det är något visst med stekpannan. Den bringar mycket lycka i hushållet där den i alla tider var en viktig del av framställandet av den svenska husmanskostens flaggskepp - stekt fläsk. Och vem kan tänka sig att mormor skulle steka sina fantastiska pannkakor i något annat än en rekorderlig gjutjärnspanna?

Raggmunk, korv, kyckling, lök, lever, en och annan svamp, plättar, oxfilé, abborre, och köttbullar är andra ätbara läckerheter som bäst trakteras i en panna.

Men... den har även en mörk sida. Den blir lätt ett farligt vapen i händerna på din maka när du varit ute med grabbarna rumlat. Hur många gånger det inte hänt att man i sena timmen fumlat in sig genom ytterdörren bara för att höra ett tungt tjoff och 12 timmar senare vakna med en pulserande huvudvärk och en bula i storlek som Galdhöpiggen? (Om jag räknar efter så har det hänt mig... noll gånger )

Hur som helst, vad jag vill komma till idag är följande:

Smörj pannan med kokosfett!
(fetta stekaren)

Efter varje gång jag gjort rent pannan, gärna när den fortfarande är lite ljummen, smörjer jag in pannan (stekpannan alltså) med kokosfett. Den blir helt fantastisk!

Ingenting fastnar speciellt hårt, stekytan blir bra och den är lätt att göra ren med enbart hett vatten och en diskborste.

Det var allt från bror duktig idag.

- Stek!
/Calle

No comments: