Jag finns numer på

http://calle.stenhall.com

men denna blogg finns kvar av historiska skäl.

2010-04-29

Jaktäventyr


Idag var det dags för streak run nummer 333 och det blev ett lite speciellt äventyr.

Eftersom jag inte var hungrig blev det endast en kopp kaffe och en matsked kokosfett till frukost. Snabbt och enkelt. När det strax innan tolv började kurra lite i magen gav jag mig ut på jakt.

Tog på mig barfotaskorna, alltså inga skor alls, och vattenryggan för jag visste att det kunde bli långt innan jag hittade ett villebråd dugligt som människoföda. Riktade kosan söder ut och följde den gamla kostigen (numera asfalt) i riktning mot Öxabäck. Där borde finnas nått saftigt att sätta tänderna i.

Löpningen gick stelt och sakta till en början men efter någon halvmil, ungefär vid Tokhult, släppte det och benen började lyda. Om de rigida lemmarna berodde på min aktningsvärt höga ålder eller på kvalitétspasset från igår tvista de lärde.

Vid Brokvarn blev det ett litet stycke med mjuk mossväg som alternativ till den hårda asfalten. Strax därefter fick jag syn på två rådjur!

Men olyckligtvis hade jag glömt spjutet hemma och de hade för långt försprång så jag hade inte hunnit sprinta ifatt dem i den eländiga terrängen. Men skam den som ger sig, sa jag och fortsatte.

Väl framme i Öxabäck tassade jag förbi skolan och upp till ICA, torkade tassarna på mattan, gick till köttdisken och inhandlade två emminenta skivor entrecoté som jag placerade i ryggsäcken och begav mig strax hemåt.

Färden hem gick på lätta ben. Driven av födan jag lyckats införskaffa gick det fort att förflytta sig hem till Stenhall igen. Där fanns köket, spisen och stekpannan.

Mitt intensiva löpande fick ett litet avbrott när ytterligare två rådjur och en trana dök upp på en åker men jag föll strax tillbaka i mittidoga knatande med nakna tassar över fuktig asfalt. Strax såg jag min bostad. Innan det var dags att tillaga bytet tog jag och svalkade tassarna i ån. Det är både skönt och ger snabbare återhämtning.

Aaah, sköönt!

Maten tillagades genom stekning i smör på hög värme i cirkus 1 minut och 45 sekunder per sida, vilket gör dem lätt svedda på utsidan och american-chain-saw-massacre-blodiga inuti - smaskens! Som tilltugg blev det en rejäl klick smör med en liten nypa havssalt. Två strån med gräslök som garnering - inte äta - blev pricken över i-et.

Worth running for!

- Ät!
/Calle



No comments: