Jag finns numer på

http://calle.stenhall.com

men denna blogg finns kvar av historiska skäl.

2009-06-16

Träning inför GAX100



Lycklig löpare efter 50 miles 2008



Nu är det knappt 2 månader kvar till GAX100. Det börjar alltså närma sig och jag kan ju bara hoppas att upplägget och kroppen håller.

Det generella veckoupplägget som jag har som mall är 1-2 kvalitétspass (backe/intervall) , 1 rejält långpass, och 1-2 återhämtningspass. Jag tillhör skaran som tror att kvalité är bättre än kvantitet, men får kanske revidera den åsikten natten mellan den 15 och 16 augusti...

På tisdagar leder jag Jogg-pass på Friskis. Vi håller till i Kinnaström och då blir det ett bas-pass följt av ett medel-pass. Båda passen är ganska lugna, men ofta har jag med ett kvalitétsmoment där man får chans att ta ut sig lite extra.

Några gånger blir helgens långpass utbytt mot ett ultrapass. Till exempel förra helgen då jag sprang 71 km till Onsala.

För att stärka fötterna och förbättra löptekniken kör jag även lite barfotalöpning där jag försöker mig på en barfota-streak i juni. Dvs minst 1 km barfota om dagen i 30 dagar. 17 dagar är avklarade hittills bara 13 kvar. Det ska gå!

Lite mer informella inslag i träningen är andningsteknik och mental träning.

När det gäller andningen provar jag lite olika mönster 3+3, 3+2, 2+2, för att lära mig när det funkar bäst med en viss rytm.

Den mentala träningen består mest i målbildsfokusering och positivt tänkande. Mitt nuvarande ledord är:
"All you have to do is not quit"

som ger en bra bild av hur jag ser på GAX100 - det får ta den tid det tar, bara jag inte ger upp.

För att stärka kroppen ytterligare kör jag ett par kortare Fys-pass inspirerat av Crossfit, fast utan vikter. Hittade en sammanställning av Eva T som jag slumpmässigt väljer övningar från. Effektivt och jobbigt. Mycket squats blir det...


Veckoplaneringen framöver ser ut så här:

v 24 - avklarad. Långpass till Onsala. 71K
v 25 - midsommar. Långpass på söndagen
v 26 - lugn vecka. 12 H i Trollhättan på helgen.
v 27 - lugn vecka men ett långpass på helgen.
v 28 - semester - hårt
v 29 - semester - hårt, Ultrapass
v 30 - semester - lugnt
v 31 - semester - hårt, Ultrapass
v 32 - rätt lugnt
v 33 - lugn vecka, GAX100 på helgen.

Några tänkbara långpass som jag funderar på att köra är:

  • Hyssnaleden 40K
  • Alla spår på Hedgärdessjön: 10 + 8 + 6 + 4 + 2.5 = 30.5
  • Alla spår på Kinnaström: 10 + 7.5 + 5 + 3.3 + 2.5 + 1.6 = 29.9 km.
  • Marks >= milspår: Hedgärdes 10, Kinnaström 10, Smeatorpet 10, Kilagården 15 (10), Skutesjön 10?, Finnebostugan 9, ..., Öxabäck 13 (10) => Långt!
  • Nån kul väg till Mjöbäck... och tillbaka!
  • Gamla järnvägar: Ullared-Älvsered-Mjöbäck-Holsjunga-Svenljunga-...
  • Åsunden runt 45K
  • ...
Ja, så är läget nu. Det är väl bara att bita ihop tänderna i byxficka och kämpa vidare.

Spring!
/UltraCalle

No comments: