Jag finns numer på

http://calle.stenhall.com

men denna blogg finns kvar av historiska skäl.

2009-06-13

Ultrapass Örby-Onsala 71K

Löpgudarna var goda så jag kom iväg på Ultrapasset till Onsala.

Tyvärr var jag slö och sömnig på morgonen så efter mitt korta barfota pass och frukost sov jag ytterligare en halvtimma. Detta plus lite toalettbestyr och nån extra kaffekopp gjorde att jag inte kom iväg förrän 07:30, 90 minuter senare än plan. Risken var stor att jag inte skulle hinna springa hela vägen...

1 timma - vill bara sova.

Första timman gick genom skogsgrisskogen mellan Stenhall och Torestorp. Fint som snus, men blött gräs på skogstigarna gjorde mina skor dyngsura. En och annan blöt lövruska försökte väcka mig till liv med mindre lyckat resultat.

Även ute på rakan över Svansjömôsen var jag så trött och sömnig att jag hade somnat stående om jag stannat.

Efter rakan började jag med 5 + 1 strategin vilket jag aldrig tidigare gjort. Att springa 5 minuter och sedan gå 1 minut visade sig vara ett vinnande koncept som jag körde hela vägen till Köpstan.


Snart Horred, snart regn?

Efter Öxnevalla, blickandes mot Staden på Berget (Horred) var jag övertygad om att snart bli blöt.



Det blev aldrig någon nämvärd nederbörd. Stannade däremot på ICA i Horred och inhandlade en trea grädde och 250 gr prima havsflingsalt, eftersom jag glömde saltet hemma. Tuggade i mig några nävar och sköljde ner det med lite vatten. Gott, gott!

Kyrkan i Horred

Uppe vid kyrkan i Horred fanns det tillgång till vatten.

Att det inte var vigvatten är jag ganska säker på - var precis lika stel efter jag klunkat i mig av de blöta dropparna.


Helsjön

Backarna upp till Hällesjön gick som en dans och rätt snart kubbade jag förbi folkhögskolan med gott mod.




I Lillevrå fanns det timmer.

I love the smell of timmer in the morning...

Visst är det härligt med sågverk. Stockar, flis och spån. Plankor, brädor och såg. Det bor en snickajävel i min själ...




Halvvägs, lite drygt...

Knatade på och rätt som det var hade jag kommit längre än halvvägs.


Behold! It's a sign...

Tänk att det var denna skylt som öppnade sinnet på de framgångsrika artisterna i Ace of Base. Mannen med den pipiga rösten bor här GällInge.

Ursäkta det sura skämten, men nu började jag få tillbaka tron på att kunna slutföra dagens pass to the bitter end och inte bli upphämtad tidigare på grund av tidsbrist.




Macken Fjärås

Laddade med grädde och flingsalt. Fyllde ryggan med vatten och begav mig i god vigör mot Kungsbackabana.

Värme och motvind hade plågat mig en stund och fortsatte med det tills jag stupade över målsnöret.





Nu vänds kosan mot Onsala

I Hålabäck, Kungsbacka hade jag ungeprecis 13 km kvar av dagen etapp.





Benen svarar bra...

Det händer ibland att jag pratar med mina ben, pojkarna. Det brukar vara blyga och försynta, men idag svarade de på tilltal.


Nära, nära...

I Lunna började jag få vittring på mål.


Framme på Köpstaden

Blir mött av mottagningskommitén och tar rygg på två små cyklister på upploppet.

Otroligt men sant. Jag hann i hyffsad tid till Köpstaden. Nu kunde jag få sova tre minuter på korte visaren, ta en dusch, snajda upp mig i gåbortklader och åka på kalajs!

Mission accomplished!

/UltraCalle

No comments: