Jag finns numer på

http://calle.stenhall.com

men denna blogg finns kvar av historiska skäl.

2009-11-18

Minimalistiskt

Barfota is da shit, men okej, det är ju lite svårt att alltid springa med nakna tassar så här passar jag på att summera några illa valda ord om skodon som kan vara ett bra alternativ om man vill springa barfota men helst med skor. Lagom präktig svensk velighet, alltså.
Vibram Fivefingers

Fantastiska! Man ser ut som en apa, men löpkänslan är total. Jag har sprungit några mil i dem och tycker de är ett väldigt bra barfotaalternativ.

Huaraches

Huaraches är en typ av minimal sandal som används av Tarahumara-indianerna i Mexico.

Jag har tillverkat ett par av ett gammalt bildäck, men är inte helt nöjd med remmarna. Ska byta till lite kraftigare läderremmar och testa igen.

Med lite övning tror jag dock att det kan funka bra med dessa.

Crocs

Crocs, i.e. Foppatofflor, funkar bra att springa i. Kan dock bli lite slippriga om det är blött. Risk för skav pga nitarna som håller remmen.

Jinga

Jinga är brasilianska dansskor (dans-skor, inte danskor) som har en tunn och bra sula. Verkar lovande.

Feiyue

Mitt första försök att beställa dessa gick i stöpet, men nu har jag gjort ett andra försök så det är bara att bita ihop till leveransen kommer.

Hyser stort hopp om att detta är en skön löpdojja.

Kigo

Minimal, mjuk och lätt. Har ej provat, men borde funka bra.

FeelMax

Har inte provad dessa men de har en tunn, tunn sula som tyvärr inte är så slittålig. Till våren kommer de dock med en löpsko som kanske kan bli en hit.

Skora

Finns bara som koncept men kommer ut med en model under 2010. Verkar väldigt lovande.

Vivo Barefoot

Verkar också vara fina grejer. Tycker dock de är lite dyra.

Pose skor

Länken ovan tar dig till en lista med skor för framfotslöpning a la Pose-tekniken.


Har du erfarenheter av ovanstående eller andra minimalistiska skor? Lämna gärna en kommentar.

/BarfotaCalle

1 comment:

fjant said...

Hej Calle!
Jag springer barfota :P
Det minimala skulle vara antingen sockiplast, strandskor (såna med siliconsula) eller mockasiner.
Men barfota är roligast!
Kul med ännu en barfota-nörd.
Hälsningar,
fjant