Jag finns numer på

http://calle.stenhall.com

men denna blogg finns kvar av historiska skäl.

2009-11-22

Runt Tolken

Idag blev det ett långpass runt sjön Tolken vid Torestorp något som jag haft på att-göra-listan ett tag. Parkerade där Viskastigen passerar vägen inte långt från Östra Öresjöns södra ände och begav mig söderut.

De första 6 km följdes leden genom blöt terräng och på små grusvägar till Agnbäck där gränsen går mellan Västergötland och Halland.

Nu var det slut på terräng och på östra sidan sjön var det fina små grusvägar i skog, skog och åter skog. Snart klämtade Torestorps kyrka och resterande del av rundan gick på asfalt.

Efter att ha passerat Torestorp City och anlänt vid den gamla festplatsen Hjortnäs lade jag skorna i ryggsäcken och fortsatte sista biten barfota. Rätt skönt att plaska loss i vattenpölarna.

Anlände tillslut till startplatsen och bilen som strax startades och kunde returnera mig till Stenhall. Totalt var rundan ca 26 km och bitvis ganska tuff. Lite för mycket asfalt den sista milen, men annars en rätt fin runda.

Några, typ 3, tuffa stigningar fanns med på rundan. Bra för då kunde jag passa på att köra några korta rusher. Att lägga in rusher var tredje kvart, eller så, stimulerar produktionen av tillväxthormon vilket motverkar de negativa effekterna av kortisolet som produceras under längre ansträngningar. Mentalt kan det också vara uppiggande med lite variation i löptempot.

Regnet strilade hela tiden, men var bara lite kall om händerna precis i början av passet. Min nya Craft-tröja funkade klockrent - tunn och lagom varm, verkligen perfa!

Efter lite närmare undersökning i min träningslogg upptäckte jag att det blev personligt distansrekord i Fivefingers från en mil till två. Skoj att dubbla distansen!

Spring!
/Calle

No comments: