Jag finns numer på

http://calle.stenhall.com

men denna blogg finns kvar av historiska skäl.

2009-11-27

Sjön suger...

..brukar man säga, men att springa runt sjöar är en sysselsättning jag gillar. Det finns inga genvägar och kommer man upp på en höjd kan man få en överblick av hur långt man verkligen springer.

När jag har rundat en sjö känner jag ofta som jag har åstadkommit något - lite konstigt eftersom man kommer tillbaka till samma punkt - men det ger en annan känsla än att bara tokspringa i skogen. Mer ett Mission Accomplished, sir!

Det finns sjöar som man mer eller mindre oavsiktligt rundar när man är ute och kutar, men följande sjöar har jag dedikerat hela löprundan till:

Hedgärdessjön, Mark

Favoritrunda. Skog med mycket slingriga stigar. Teknisk terräng och några backar. Lite synd att de förstört östra sidan men alldeles för mycket elakt krossgrus. 4 km. Barfotasprungen.

Mjögasjön, Mark

En fin liten sjö i djupa skogen. Mycket upp och ner enbart på slingriga småstigar. En höjdarrunda även om den är kort. Ca 4.5 km. Sprungen barfota.

Dräggsjön, Mark

Min hemmasjö och en favoritrunda. Mest skog men även några ängar. Ganska kuperat. Slingriga stigar och en kort bit grusväg. Ca 5 km. Sprungen barfota.

Gärdsken, Alingsås

Ett väldigt fint skogsparti på sjöns västra sida, lätt kuperat. Ungefär hälften på cykelvägar. Runt 4.5 km.

Storsjön, Mark

Riktigt fin vandringsled i skogen. Tuff stiglöpning, ganska kuperad och bra markerad. Rekommenderas. 8.8 km. Barfotasprungen.

Nydalasjön, Umeå

Mestadels grusväg och asfalterade cykelvägar. Fin natur med mycket granskog. Sprang här sporadiskt under studietiden 1991-1996. Ca 9 km.

Holsjön, Svenljunga

Fin runda som lämpligtvis bedrivs på den nedlagda järnvägen. Lite asfalt, men mest grusväg eller mindre.

Tolken, Mark

Schysst runda. Västra sidan mest asfaltsväg och slätt. Östra sidan små skogsvägar och några rejäla backar. Ungefär 25 km. Sprungen i Fivefingers och lite barfota.

Öresjön, Mark

Västra sidan, Viskastigen, är superfin. Östra sida är krokig och farligt (förutom över mossen) så rekommendationen är att springa genom skogen istället. Inte fullt 40 km.

Önskelistan

Några av de sjöar jag kan tänka mig runda är följande: Kalvsjön, Fegensjöarna, Öresjö - Borås, Mjörn, Siljan, Åsunden, Lygnern, Vättern, och Vänern.

Kanske det finns några utanför rikets gränser också, men det har jag inte funderat på ännu...

- Spring!
/Calle

No comments: