Jag finns numer på

http://calle.stenhall.com

men denna blogg finns kvar av historiska skäl.

2010-05-17

Fettberget på Stenhall

Kristiflygarehelgen rockade fett!

Lördagen började med att jag laddade en gryta med njurtalgfett i småbitar och lastade in den i ugnen på lite drygt 100 grader.


Den fick stå där tills kvällningen.

Under tiden tog jag fram ett paket med Ister...


...och en halv vitlök.


Istret fick smälta försiktigt...

...innan jag rev i vitlöksklyftorna...

...och låt det stå femtonminuterenkvart innan jag sliade bort lökköttet...


...och fick en skål med alldeles klar isterolja...


...som jag lät svalna och märka upp med en egengjord etikett.


När detta var klart var det bara att vänta på att talgen skulle gå färdigt vilket den gjorde lagom till kvällningen.


Resterna ser ut så här...


...och är goda att äta - både krunchigt och fett.


Söndagens fettaktivitet bestod i att tillverka ghee - det vill säga klarat smör.

Ett kilo osaltat tyckte jag var lagom

Gick hur bra som helst, men jag lämnar inga bildbevis.

Som om inte detta skulle vara nog så damp det idag in en avi i epostlådan som berättade att jag hade en låda med kokosfett att hämta ut på ett utlämningsställe nära mig.

Nu finns fyra fina förpackningar fetter i det Stenhallska köket. Ett veritabelt fettberg bestående av talg, ister, ghee och kokosfett. Med fett blir livet lite glattare!

- Hellre vettlös än fettlös!
/Calle



No comments: