Jag finns numer på

http://calle.stenhall.com

men denna blogg finns kvar av historiska skäl.

2011-04-13

Hydrering: Test och Dryck

För att kroppen ska fungera optimalt är det viktigt att se till att den är väl hydrerad. Även en lätt dehydrering minskar prestationsförmågan.

Det finns olika metoder att testa om man är tillräckligt vattnad, men Kelly Starrett på Mobility WOD har det test som jag gillar mest.

Pressa hårt med tummen på den platta hårda delen av smalbenet i 5 sekunder. När du tar bort tummen skall den inte bli kvar någon inbuktning. Filmen nedan visar hur det går till.



Ja, tjena! Jag failar grymt. Gropen var kvar i timmar. Dags att göra något åt det hela.

Kelly nämner att det basala behovet, alltså utan träningssvettning, ligger på 1/2 oz per pound kroppsvikt, så efter lite googlande kunde jag räkna ut att jag behöver ungefär 3 liter vatten om dagen.

Men att bara dricka vatten är inte optimalt för upptaget så jag sökte efter någon form av sportdryck utan kolhydrater. Det blev inte många träffar. Däremot hittade jag följande recept:

2.5 dl (1 l) Vatten
2 tsk (8 tsk) Citronsaft [ca 30 mg Kalium]
1/4 krm (1 krm) Salt [ca 110 mg Natrium]

Källa: http://lowcarbdiets.about.com/od/beverages/a/sportsdrink.htm

Men eftersom det innehåller ca 10 g kolisar per liter blir det lite för mycket för mig. Så jag klurade vidare på om man kunde ersätta citronsaften med nått annat med högt kaliuminnehåll. Som Professor Baltazar gick jag fram och tillbaka och funderade och funderade och funderade...

Till sist slog det mig att Seltin kanske kunde vara lösningen. Och efter lite kalkylerande kom jag fram till följande recept:

1 l Vatten
1/2 g (ca 1/2 krm) Seltin [100 mg Na, 105 mg K]
3/4 g (ca 3/4 krm) Salt [340 mg Na]

Noll kolhydrater är rätt lagom, tycker jag. Nu ska jag hem och testa om det funkar. Återkommer med resultatet så småningom.

Läs mer om hydrering på: http://www.ultrunr.com/hydrate.html

- Drick!
/Calle


No comments: