Jag finns numer på

http://calle.stenhall.com

men denna blogg finns kvar av historiska skäl.

2008-11-21

Vardsjön i arla morgonstund

Nja, riktigt så mörkt som på bilden var det inte klockan 07:05 när jag passerade Vardsjön (uttalas Våschen) på fredagsmorgonen, men tidigare i mörka skogen var det bäcksvart. Tur att min vän Silva L3 fick följa med idag.

Morgonpasset startade en stund tidigare vid Alingsås Golfklubb där, dagen till ära, bilen parkerades. Med fullpackad ryggsäck (inkl jacka och skor) knatade jag mot jobbet, men efter en liten bit vek jag av in mot Sundet och det stora mörkret.

Skogen tätnade runt den lilla vägen som slingrade sig fram mot passagen som skulle ta mig över den lilla mängd vatten som separerade framfarten. Väl framme vid sundet avbröts skogens dominans av en samling småhus, men ner mot bron blev det skogigt igen.

Övergången till andra sidan var enkel, bara en liten fin bro att passera, men på andra sidan möttes jag av mer skog och ett berg som effektivt stoppade min framfart. Dagen innan hade jag kastat ett öga på kartan och bestämt fått för mig att stigen skulle gå åt vänster. Här fanns endast en tydlig stig åt höger. Vad göra?

På chans tog jag vänster och fortsatte in bland stenblock och träd i den mörka natten. Någon stig såg jag inte imman av, men efter en stunds löpning på känn så öppnade sig skogen och jag kom ut precis vid de två hus och den väg som jag dagen innan hade siktat in mig på.

Efter denna eskapad i pannlampesken var det en fröjd att följa den lilla backiga och krokiga vägen ut till europavägen och Vardsjön för att på lätta fötter trippa sista biten till jobbet.

- Natten är också en dag, fast utan ljus. Ta vara på den, ibland.

Lux Aeterna
/Calle

No comments: