Jag finns numer på

http://calle.stenhall.com

men denna blogg finns kvar av historiska skäl.

2010-09-26

Statusrapport

Äventyret med Crossfit Endurence går vidare och är nu är 6 veckor avklarade.

Hur känns det?

Tack för att du frågade. Jodå, det känns. Rejält. Konstant träningsvärk. Ibland lätt illamående efter övningarna men Mr Pukie har inte hälsat på ännu. Han kommer väl så småningom. Mentalt är det tuff med den höga intensiteten i övningarna.

Men ändå...

Det är ändå något visst med denna typ av träning. En känsla av att man klarar mer än vad man tror. En längtan efter nästa WOD och ett sug efter nästa tuffa intervallpass. Vad blir det denna gång?

Att övningarna hela tiden varierar gillar jag skarpt. Att dessutom inte veta vad som ska göras innan samma dag tillför också ett spänningsmoment. Anpassar hela tiden övningarna till vad jag klarar av fysiskt och tillgången på redskap. Det är en utmaning i sig.

Denna vecka blev lite lugnare med bara 3 WOD, 1 Intervallpass och så Friskisjogg, men jag är nöjd ändå. Torsdagen och fredagens vila var välbehövlig.

Lördagens pass, Newport Beach Crippler, kunde blivit en riktig rysare om jag hade haft mer vikt. Enligt receptet ska man på tid göra 30 stycken knäböj med 100 kg och efter det springa en mile (1.61 km). Den sten jag använde var för lätt och lyckades bara invalidisera mig partiellt så tyvärr gick det lite för lätt att springa mile-en.

Däremot var måndagens intervallpass helt brutalt. Slog ut mig totalt och gav mig träningsverk i vaderna som bara helt nyligen har försvunnit. Övningen gick ut på att springa en intervallstege med minskande vila och sen tillbaka. Lite mer konkret:

Spring 1 minut, vila 1 minut.
Spring 1 minut, vila 50 sekunder.
Spring 1 minut, vila 40 sekuinder.
Spring 1 minut, vila 30 sekunder.
Spring 1 minut, vila 20 sekunder.
Spring 1 minut, vila 10 sekunder.
Spring 1 minut, vila 20 sekunder.
Spring 1 minut, vila 30 sekunder.
Spring 1 minut, vila 40 sekuinder.
Spring 1 minut, vila 50 sekunder.
Spring 1 minut, klart.

Jävlar i min lilla låda vad jobbigt det var när vilan var nere på 20, 10 och 20 sekunder. Skönt att det var dags för ett lungt pass på onsdagens Friskisjogg.

Blir det nån ultra då?

En viss oro över att tappa förmågan att springa riktigt långt har lagt sig över mitt sinne. Jag behöver nog snart ge mig ut på en ultrarunda för att göra en verklighetkontroll och se om det går att springa så långt igen. Det går nog inte. ;-(

- Spring!
/Calle










2010-09-25

Råbiff a la Carolus Rex

Som ett del av mitt Raw Food Experience Project utfördes lite avancerad matlagning när jag kom hem från jobbet igår. Det blev närmare bestämt Råbiff, som även kallas Biff Tartar eller Tartarstek, till förplägnad.

I mitt, lätt modifierade recept, ingår följande ingredienser:
  • Ett par hekto ekologisk Nötfärs.
  • Några skivor Inlagd Gurka från Köpstaden i Onsala (Svärmors)
  • En ekologisk Äggula.
  • Salt och peppar efter behag.
Tog en kniv och finfördelade köttfärsen ytterligare. Gurkan fick sig en omgång tills den var finhackad. Blandade och knådade och formade köttet och gurkan. Gjorde en liten grop mitt på biffen och placerade försiktigt äggulan däri. Saltade och pepprade.

Resultatet blev denna vackra tallrik:


Om det var gott förtäljer nedanstående film.

video

- Ät!
/Calle

Spoiler alert: Det blir nog en råbiff idag också.




2010-09-15

Iskiate for Dummies


Som dedikerad barfotalöpare och besatt anhängare till Born to Run-kulten bara måste man dricka Iskiate.

Vad, i glödheta är Iskiate?

Jo, det är en dryck som Tarahumaraindianerna i Mexico gladeligen bälgar i sig när de tokspringer över berg och dal i Barranca del Cobre där de huserat sedan urminnes tider. Denna dryck framställs av det lilla oskyldiga fröet från Salvia hispanica eller Chia-blomman och blir en slemmig grönskimmrande geggamojja som ser vämjelig ut men trots allt slinker ner rätt lätt.

Och Hur gör man då?

Det är rätt enkelt. Följ bara instruktionerna nedan:

Steg 1 - Inhandla chiafrön

Jag surfade runt ett tag och hittade tillslut Råvarubutiken där jag beställde en påse innehållandes 250 gram frön. Efter mindre än en vecka hade jag påsen hemma i köket.



Steg 2 - Ingredienserna

Du behöver vatten, chiafrön, en sked, ett matskedsmått och en mugg som rymmer minst 3 dl.


Steg 3 - Blanda

Skopa 2 msk chiafrön i muggen.
Häll på 3 dl vatten
. Blanda med skeden.



Steg 4 - Låt stå

Efter cirka 20 minuter har det blivit till en geggig grönisch massa och då är det färdigt.



Steg 5 - Drick

Ja, då är det bara det värsta kvar...

video


Men är detta verkligen nått för ett rovdjur som CalleKarnivor?

Nej, det är det ju egentligen inte men till min tröst innehåller chiafrön nästan inga kolhydrater som kroppen tar upp. I en mugg blir det mindre än ett gram och det må ju vara hänt nån gång ibland.

- Drick!
/Calle



2010-09-14

Rekat Friskis Jogg


Jag börjar kunna skogarna runt Kinnaström rätt bra vid det här laget, men igår var jag tvungen att snöra av mig skorna och ta en rekogniseringsrunda för att kolla en stig som jag inte sprungit tidigare.

Eftersom jag kom direkt från jobbet och inte hade löpargarnityret med blev det till att rulla upp jeansen några varv och knäppa upp översta skjortknappen innan jag tassade iväg längs stigen från Hedgärdessjöns parkering. Det måste varit en märklig syn.

Jag hittade rätt snabbt en stig och kunde följa den till precis dit jag ville komma så jag kunde så småningom återvända till bilen med ett väl utfört värv - nu lär vi inte springa vilse på onsdag.

Lutande planet?

- Spring!
/Calle

2010-09-02

Vecka 4 på Crossfit Endurance

Ja, tiden går. Nu är jag inne på min fjärde vecka enligt Crossfit Endurance så jag börjar få upp styrfart på träningen.

Upplägget funkar bra, ja till och med väldigt bra. Lite begränsande dock att inte ha egen skivstång och kettlebells, men å andra sidan börjar händerna härdas av att hantera skrovliga stenar var och varannan dag. Inga mesiga programmerar-fingrar längre utan hårda valkiga grovarbetarnävar. Man Power! Fötterna är oftast nakna så även de blir härdade.

Mat är det som gäller, animaliskt och så lite annat blaj som möjligt. Mycket färs i olika former, bullar, biffar, limpor, meatzza, en del grillat kött, kyckling och lax blir det också. Ymnigt med ägg och kilovis med smör. Lite turkisk yoghurt, grädde, lite creme-fraiche och ganska mycket ost slinker även ner. Minimalt med grönsaker, dvs endast som smaksättare i form av lök och pepparfrukt.

Kosten funkar klockrent och jag har inga planer på förändringar när det gäller den.

Nu till löpträningen. Den närmsta tiden försöker jag köra två intervallpass per vecka. Tempo-passet brukar jag ersätta med Friskis Jogg, men sista september är det slut för terminen och då ska jag försöka klämma det istället. Har fått prova massor med olika intervaller, 2x12 minuter var en rysare, men värst av de värsta är Tabata.

Tabata är döpt efter den japanske forskaren Dr Tabata och består av 8 repetitioner av 20 s på full fart och 10 s vila. Som du säkert förstår är dessa fyra minuter ingen lek utan blodigaste allvar. Första intervallen är jobbig, andra döden, sen blir det mörkt och man drömmer om att Spanska Inkvisitionen skall komma och göra lidandet behagligare genom att sätta på de spanska stövlarna så man slapp springa.

Träningen är omväxlande och kul (hmm, kanske inte rätt ord) speciellt eftersom jag kör övningarna on-sight, dvs får reda på övningarna samma dag som de ska utövas. Vill du ha dem i ICal-format så finns länken här: http://service.stenhall.com/calendar/cfe-ical.php

Jag, jag ska inte tjata ihjäl er med träningsdetaljer, vill egentilgen bara ha sagt att det går framåt och att jag fortsätter enligt plan fram till nyår.

I helgen, troligen lördag, är planen att springa Hyssnaleden. 4 mil vacker, omväxlande och backig terräng. Längtar efter att få springa en lite längre runda.

- Spring!
/Calle