Jag finns numer på

http://calle.stenhall.com

men denna blogg finns kvar av historiska skäl.

2009-01-02

Runt Holsjön

Dagens löppass gick runt Lilla Hallången och Holsjön i fantastiskt vinterväder. Klarblå himmel, sju åtta minus och vindstilla.

Startade vid Halla i Överlida iklädd buff, ryggsäck och mörka solglasögon. Det är viktigt att man är snygg när man springer.

Följde RV 145 några kilometer, men vek av vid Brunarp för att följa den gamla järnvägen som är en del av den historiska Falkenbergs Järnväg.

Järnvägen var löpbar hela vägen och väl framme i Holsjunga kan man skåda den gamla stationsbyggnaden som numera tjänstgör som dagis (läs förskola).

Från downtown Holsjunga centrum city knatade jag mot skolan där jag spenderade årskurs 5 och 6. Brevid skolan ligger kyrkan där min Mentor ligger begravd. Denne fantastiske lärare mötte sitt Lützen alldeles för tidigt.

Följde nu vägen mot Öxabäck en bit men efter Ekenäs vek jag av och tog en mindre stig som förenar sig med Kurirleden efter ett tag. I änden av Holsjön försökte jag ta ett fotbad, men lyckades dåligt.

Sista biten gick på grusvägen på Lilla Hallångens västra sida och strax var jag tillbaka vid Halla.

En underbar tur på lite över två timmar. Ikväll blir det spinning - gott mos!

No comments: