Jag finns numer på

http://calle.stenhall.com

men denna blogg finns kvar av historiska skäl.

2011-02-28

Intervall Flex på Friskis i Mark

I lödags var det inspirationsdag för Friskis funktionärer i Mark och jag hade fått lov att närvara. Klockan 14 började begivenheterna med lite föreningsinformation. Efter nån timma sittandes på en stepupbräda hade träsmaken nått himalianska höjder när det äntligen var dags för lite fika.

När det flesta hade tryckt i sig ett par stycken bullar och sippat i sig sitt kaffe började det gå rykten om att det var kräkvarning på passet som skulle komma. Tydligen intensivnivå och grymt jobbigt. Bah, tänkte jag, inga problem.

Vi började Intervall Flex-passet med lite normal uppvärmning, inget krångel då till och med jag nästan kunde följa med i rörelserna. När vi hade blivit varma och sköna var det dags för intervalldelen av passet.

Bild av José Correia de Melo från albumet

Mycket hopp, vänster, höger, upp, fram, bak, hit och dit, blandat med höga knän, armhäv, sittupp rygglyft i olika intervall. Kulmen nåddes när vi gjorde höga knän i full fart, 6 gånger 20 sekunder på max med 2 sekunders vila. Japp, du läste rätt, två sekunders vila.

Grymmejobbigt med grädde på toppen.

Flexdelen var inte fullt så slitsamt men krävde ändå fokus och lite styrka. Minnet är lite suddigt efter intervallerna, men breda knäböj och utfallsbalanseringar i lugnt tempo tror jag mig minnas.

Passet gav en massa spänstträning med alla hopp så idag är mina kalvar* stela, ömma och trötta.

* Jag menar vader, fast kalvar (eng. calfs) låter lite roligare.

Jag ger detta pass fullt pott och två tummar upp samt rekommenderar det varmt till alla som gillar att springa och vill förbätta sin löpteknik och stärka sin core. Perfekt uppladdning inför vårens Löpning75-pass* som startar i april. Mig hittar ni i stora salen klockan 19:30 från vecka 10.

Förhoppningsvis kan jag återkomma med lite mer information om upplägget för vårens Jogg och Löp inom kort.

Stort tack till de entusiastiska och fantastiska ledarna som med sin sprudlande energi gjorde allt det jobbiga till ett stort nöje. Tack!

- Flexa mera!
/Calle

No comments: