Jag finns numer på

http://calle.stenhall.com

men denna blogg finns kvar av historiska skäl.

2010-11-14

Skogsgrisen

Skogen här hemmavid är beryktad för sitt bestånd av skogsgris och igår lyckades frugan fånga* ett så vi kunde få oss en vildsvinstek till söndagsmiddag.
* Med fånga menar jag att hon hittade den i frysdisken.

Hur som helst så hittade jag ett enkelt recept som tillochmed en kökskatastrof som eder uindertecknad kunde följa. Ungefär som Krister och Stefans rådjursrecept:

"Slåen hårt i hövvet, torka'n i röva, å lägg en på e tallrik"

fast kanske lite mer aptitligt. Här följer instruktioner.

Hackade en näve färsk basilika och dragon som jag klappade in i köttet, lindade noga med lufttorkad skinka, fräste i en stekpanna och in i 125-gradig ugn tills temperaturen var uppe i 66C*.
* Trikinos är inte mumma men allt kött som säljs i affärer
är besiktigat och innehåller inga trkiner.
Dessa små parasiter är dock så ovanliga att endast två fall av trikinos
har upptäckts på tio år och då var båda fallen utrikessmittade.
Är man räddhågsen kan man hetta upp till 75C
för då dör även den segaste lelle trikin.

Som tillbehör till omnivorerna i familjen stampade frugan pärer till päremos. Dessutom kokade hon ihopa en sås på steksky och lite färskost, kanske slank det i en gnutta fond också, men ingen soja lovade hon dyrt och heligt.

Resultatet blev en fantastiskt god middag.

Vildsvinsstek a'la Stenhall

Enkelt och gott och enkelt det är min melodi. Speciellt när det är gott också. Faten rensades och tabberas utropades.

- Ät!
/Calle




No comments: