Jag finns numer på

http://calle.stenhall.com

men denna blogg finns kvar av historiska skäl.

2010-04-06

En rätt normal LCHF-dag

Summerade min matkonsumtion lite ur minnet och tycker nog att dagen som passerat var väldigt, ja nästan extremt, normal. Använde mitt fina Google Spreadsheet-dokument för att få ut energiinnehåll (vilket jag iofs anser nästan helt ovidkommande) och antal gram makronutrienter, fett, protein och kolhydrater.

Klicka på bilden för att zooma

Vad jag inte har fått med är kaffe, kryddor och några bitar med gul paprika, men det är väl nästan försumbart i sammanhanget.

Som man kan se längt upp till höger lär jag inte dö av undernäring med nästan 3800 kcal på en dag.

Fördelningen i energiprocent känns helt okej med 83E% fett, 15E% protein, och 3E% kolhydrat.

Jag är ju inte någon LCHF-fakir så drygt 20 g kolhydrater kan väl vara godkänt.

Att jag ätit 1.6 * kroppsvikten i protein (väger alltså ca 85) är nog rätt lagom för en tränande man i sina värsta år.

Ordentligt med fett har jag också fått i mig. Det är bra. Då rockar jag fett!

Nämnas bör att jag definitivt räknar sådant här på daglig basis. I början av min LCHF-karriär för lite drygt två år sedan hade jag rätt bra koll, men efter ett tag insåg jag att det var så lätt att följa LCHF-principerna att jag bara ibland gör sådana här kontroller.

Jag följer dessa enkla principer
  • Minimalt med kolhydrater.
  • Maximalt med fett.
  • Lagom med protein.
Sen försöker jag att äta
  • animaliskt fett (och kokosfett)
  • äkta vara,
  • rättvise/krav-märkt
  • närproducerat

Sen avstår jag från
  • margarin,
  • varmpressade vegetabiliska oljor,
  • halv och helfabrikat,
  • glutamat och andra tillsatser,
  • frömjöl i alla former (hade det varit meningen att vi skulle äta frön hade vi haft näbb)

Sen händer det att faller jag för en näve lösgodis när ingen ser på ;-( men man är väl inte mer än människa.

Denna kost får iallafall mig att må väldigt bra.

- Ät!
/Calle

No comments: