Jag finns numer på

http://calle.stenhall.com

men denna blogg finns kvar av historiska skäl.

2010-08-16

Antibarfota

Det var mörkt när jag stod där i det nattfuktiga gräset och väntade på att mobilen skulle synka färdigt mot GPS-satelliterna. Jättemörkt och lite fuktigt varmt trots att klockan hade passerat tio och sommarenvärmen borde ha tagit monsunen till sydligare breddgrader för länge sedan.

Varför stod jag då här och väntade på att få ge mig av in i den vildsvinsmyllrande skogen? Nej, inte någon lust att bli grismat, utan anledningen var ett par Inov-8 X-Talon 212 som satt som gjutna på mina lätt förvånade barfotafötter. Vad var detta, tänkte vänsterfoten. Den högra var lätt klaustrofobisk men lyckades behålla lugnet. Instängda, fångade och kränkta - varför! - skrek de i kör.

När den lilla satellitikonen blinkat färdigt tryckte jag på Start Workout och gav mig iväg. Gräsmattan gick bra, stigen helt okej, grusväg finemangs, mer stig, lera, stenar, lite grus, mer lera, stenar och blött, barrstig, långgräs, krossten, ängar, asfalt och så lite ziczac tillbaka till hemmet och gräsmattan igen. Hela vägen sprangs med ett sköna-skor-leende på läpparna. Precis som jag hade hoppats och trott - en underbart mjuk och följsam dojja med mycket känsla för löpfeeling. Ett vettigt alterativ till nakna tassar när din väg är lång och du är trött, men du måste ändå springa. En skor för långa stigar och en bister vinter. Inte en ersättning till barfota utan ett komplement.

Ja, men vad säger fötterna då?

Jo, de var nöjda. Rejält tilltagen storlek så alla blåsor får plats när man springer riktigt riktigt långt, kanske lite smal tåbox, men grymt grepp, superlätta, närhet till underlaget och mycket känsla. Det gillar de. Och det mina fötter gillar gillar jag.

- Spring!
/Calle





4 comments:

Projekt Barfota said...

Dom dojjorna nämns ju i princip överallt, inte minst på funbeat. Kanske ska ta och prova!

För övrigt är jag i lite lätt extas, jag hittade en butik i stan som säljer vivo barefoot!

Calle Robertsson said...

Lysande. Jag har sökt efter Vivo i Göteborg, men inte hittat några.

Zingo said...

X-Talon är min favvo sko. Skulle vara kanon om dom gjorde en utan gummi-dubbig sula i asfalts-race modell. Har precis skaffat ett par fivefingers men har inte testat dom för löpning ennu, dom är så mysiga till promenad så jag har svårt att börja "svätta" ner dom, jag tror nog att jag kommer behöva ett par till.

Calle Robertsson said...

Ja, du visade dina X-Talons på Bornholm. Jag blev helt såld när jag äntligen fick provat dem. Lite smal tåbox, men med någon storlek extra funkade dom super. Grymt grep på trixiga skogsstigar något jag saknat med mina Fivefingers Classic.