Jag finns numer på

http://calle.stenhall.com

men denna blogg finns kvar av historiska skäl.

2010-05-11

Snabbmattjat


På vägen hem stannade jag järnhästen och införskaffade några tunna skivor ko i form av inte mindre än fem bitar lövbiff.

Skyndsamt förflyttades ekipaget mot hemmet och innan jag hann säga möö var stekpannan laddad med mitt nytillverkade ghee (som jag gjorde igår) som ljudlöst smälte av hettan från gjutjärnet.

Medan fettet hettades till lagom stektemperatur bonkade jag ut några köttbitar, fejkade saltning och pepprade rejält, placerade tre skivor Jarlsbergsost och dubbelvek köttet.

Strax placerades dessa i pannan som fräste glatt till svar. Knappa minuten fick stycket vila i den brännheta smöroljan innan det var hög tid att vända på kuttingen och ge den andra sidan en omgång.

Snabbmat a la Calle

Turligt nog var barnen och lekte med en kompis så frugan och undertecknad fick gotta i oss dessa kulinariska mästerverk alldeles i fred. Alltihop urartade i ett vilt slagsmål om den sista biten.

- Vem som vann?

Jag kan ju bara säga att frugan kan få till en sjuhelvetes backhand med stekpannan...

- Ät!
/Bulan

Ps. Det sista var bara på skoj. Vi gjorde upp i godo och jag fick den sista biten. Ds.







No comments: